Ένα σχολείο που πρωτοπορεί και προάγει τη βιωματική μάθηση μέσα από ευρωπαϊκές συνεργασίες και καινοτόμες δράσεις
Δεκαεπτά συναπτά έτη λειτουργεί στην πόλη των Σερρών το Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο «Κωνσταντίνος Καραμανλής». «Όλα αυτά τα χρόνια το σχολείο υλοποίησε ένα σύνολο καινοτόμων δράσεων που ενίσχυσαν τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και τη βιωματική μάθηση των μαθητών», δήλωσε στο LionNews.gr ο διευθυντής του σχολείου, κ. Σπύρος Κυριαζίδης.
Το Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Σερρών λειτούργησε για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2008-2009, με 220 μαθητές. Αποτελεί πανελλαδική πρωτιά, καθώς ιδρύθηκε σε πόλη που δεν αποτελεί πανεπιστημιακή έδρα. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε σε τρία χρόνια με χρηματοδότηση από κοινοτικά κονδύλια.
Σήμερα είναι εννιαθέσιο σχολείο, στο οποίο φοιτούν 180 μαθητές και μαθήτριες. Η εγγραφή νέων μαθητών πραγματοποιείται κάθε Μάιο μέσω δημόσιας κλήρωσης που διενεργείται από το Υπουργείο Παιδείας, έπειτα από σχετική προκήρυξη τον Μάρτιο.
Σύμφωνα με τον διευθυντή, οι δράσεις του σχολείου περιλαμβάνουν συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+, παραγωγή νέου εκπαιδευτικού υλικού και εφαρμογή σύγχρονων παιδαγωγικών πρακτικών μέσα στην τάξη. Μέσα από αυτές τις πρωτοβουλίες, οι μαθητές ανέπτυξαν δεξιότητες έρευνας, συνεργασίας και δημιουργικής σκέψης, ενώ οι εκπαιδευτικοί ενίσχυσαν την καινοτομία και τον πειραματισμό στη διδακτική πράξη.
Με τη στήριξη του ΕΠΕΣ, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή Μαθηματικών του Π.Τ.Δ.Ε. Φλώρινας, κ. Χαράλαμπου Λεμονίδη, και με τη συνεργασία εκπαιδευτικών, πανεπιστημιακών και διεθνών εταίρων, το Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Σερρών επιβεβαιώνει καθημερινά τον πρωτοποριακό του ρόλο στην εκπαίδευση, προάγοντας τη γνώση, την εξωστρέφεια και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.
Καινοτόμες δράσεις και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες
Τα τελευταία χρόνια το σχολείο έχει αναπτύξει πλήθος δράσεων, ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζουν:
Δημιουργία πρότυπου διδακτικού υλικού για το μάθημα των Μαθηματικών σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού.
Λειτουργία Εκπαιδευτικών Ομίλων, των οποίων το περιεχόμενο καθορίζεται από τους εκπαιδευτικούς και εγκρίνεται από το Εποπτικό Συμβούλιο. Οι όμιλοι αποτελούν πρωτότυπες δημιουργίες και έχουν παρουσιαστεί σε σημαντικά συνέδρια, όπως η Διεθνής Μαθηματική Εβδομάδα, το Πανελλήνιο Συνέδριο Πληροφορικής, το Διεθνές Συνέδριο Δημιουργικής Γραφής και άλλα.
Όμιλοι σχολικού έτους 2025-2026
«Ιστορίες που οδηγούν στην τέχνη»
«Αρχαιογνωσία» – Καλλιέργεια ενδιαφέροντος για την αρχαιότητα και τον ελληνικό πολιτισμό
«Πλαστική δημιουργία σε τρεις διαστάσεις»
«Δημιουργική και Συναισθηματική αγωγή»
«Φύση – Ο μεγάλος καλλιτέχνης»
Ενέργεια, δημιουργία και βιωματική μάθηση
Το σχολείο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην υιοθέτηση καινοτόμων δράσεων που εμπλουτίζουν τη μαθησιακή διαδικασία και καλλιεργούν την κριτική σκέψη. Ενδεικτικά αναφέρονται:
Η κατασκευή του «Ενεργειακού Ποδηλάτου», με το σύνθημα «Το ποδήλατο της ενέργειας πάει βόλτα στο Δημοτικό Σχολείο». Μέσω αυτής της δράσης, οι μαθητές μελετούν τις μετατροπές ενέργειας από τη μία μορφή στην άλλη. Το ποδήλατο διαθέτει δυναμό που μετατρέπει την κίνηση σε ηλεκτρική ενέργεια, ικανή να τροφοδοτήσει συσκευές όπως λάμπες, ανεμιστήρες, ραδιόφωνα ή φορτιστές κινητών.

Η δημιουργία εκπαιδευτικών εργαλείων από τους ίδιους τους μαθητές, όπως γεωμετρικοί πίνακες για καλύτερη κατανόηση μαθηματικών εννοιών ή διαδραστικά παιχνίδια βασισμένα σε ηλεκτρικά κυκλώματα — εμπνευσμένα από τον «Φωτεινό Παντογνώστη».

Συμμετοχή στα ευρωπαϊκά προγράμματα eTwinning, με πλήθος συνεργατικών δράσεων.

Υλοποίηση του προγράμματος “Φως Παντού” στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος CONNECT, όπου οι μαθητές της Ε΄ τάξης διερεύνησαν το φως και τις ιδιότητές του, συνδυάζοντας επιστήμη και τέχνη. Μαζί με επιστήμονες και το ΕΚΦΕ Σερρών, κατέγραψαν προβλήματα της πόλης και πρότειναν λύσεις όπως η εφαρμογή CityPoints, τα «πράσινα πλακάκια» για κάθετους κήπους και το ηλεκτρονικό περιοδικό Lights on Serres – Miniatures on Patrol, βασισμένο στην τεχνική miniature photography.

Συμμετοχή σε πρόγραμμα Erasmus με σχολεία από τη Γαλλία, την Αγγλία και τη Φινλανδία, με στόχο τη δημιουργία εκπαιδευτικού παιχνιδιού γύρω από την πληροφοριακή παιδεία και την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Κατά την πρόσφατη επίσκεψη των εταίρων, οι μαθητές των Σερρών δοκίμασαν το παιχνίδι και υπέβαλαν τις παρατηρήσεις τους στους διεθνείς συνεργάτες.
