Ο Σερραίος Κωνσταντίνος Μάνος, μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, μιλά στο LionNews για την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής, το κοντραμπάσο και τη δύναμη της τέχνης
Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής καθιερώθηκε το 1982 με πρωτοβουλία του τότε Γάλλου υπουργού πολιτισμού Ζακ Λανγκ, ενώ από το 1985, εξαπλώθηκε έξω από τα Γαλλικά σύνορα και η Αθήνα, 1η Πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης, με πρωτοβουλία της Μελίνας Μερκούρη, ήταν η πρώτη πόλη στην οποία η Γιορτή πραγματοποιήθηκε εκτός Γαλλίας. Σήμερα είναι ένα ευρωπαϊκό γεγονός, που διεξάγεται στις 21 Ιουνίου κάθε χρόνο σε 22 χώρες της Ευρώπης.
Εμείς ζητήσαμε από τον δικό μας, τον Σερραίο Κωνσταντίνο Μάνο να μας απαντήσει σε μερικές ερωτήσεις γύρω από την μουσική,καθώς είναι η μέρα της. Αρκετά χρόνια της ζωής του έχει αφιερωθεί σ ‘αυτήν και απ’ ότι φαίνεται τα καταφέρνει μια χαρά, καθώς όλες οι ξακουστές ορχήστρες της Ελλάδας θέλουν αυτόν και το κοντραμπάσο του στην παρέα τους.
Σε χρόνο ντε τε,παρόλες τις ασχολίες του δεν μας ξέχασε και έστειλε τις ιδέες του,δείχνοντας ότι και στην τέχνη της μουσικής ο πιο γρήγορος κερδίζει…
-Τι σημαίνει για σένα η Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής;
«Η Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής είναι μια ημέρα γιορτής, μια ημέρα που επισημοποιεί και μας υπενθυμίζει την σημαντικότητα της μουσικής ως τέχνη για τον άνθρωπο. Σαν καλλιτέχνης η ακρόαση της μουσικής αλλά και η μελέτη της αποτελεί για μένα μια καθημερινή ασχολία».
-Πώς ξεκίνησες τη σχέση σου με το κοντραμπάσο; Τι σε τράβηξε σε αυτό το ιδιαίτερο όργανο;
«Η σχέση μου με την μουσική ξεκινάει από πολύ νωρίς με κύριο όργανο το βιολοντσέλο και έπειτα με το ηλεκτρικό μπάσο και το κοντραμπάσο το οποίο με κέρδισε στην ηλικία των 18. Από πολύ μικρός οι χαμηλές συχνότητες ήταν κάτι που μου κινούσε το ενδιαφέρον όπως και η δυνατή ρυθμική αίσθηση ή αλλιώς το ‘γκρουβ’ τα οποία είναι χαρακτηριστικά του οργάνου. Επίσης το κοντραμπάσο κατά την γνώμη μου είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ηχοχρωματικά όργανο το οποίο τα τελευταία χρόνια βρίσκεται συνεχώς σε εξέλιξη και όλο και περισσότεροι μουσικοί επιλέγουν να ασχοληθούν με αυτό».
-Ποιο είναι το πιο έντονο συναίσθημα που έχεις βιώσει επί σκηνής παίζοντας μουσική;
«Με τη μουσική τα συναισθήματα που πολλές φορές βιώνω επί σκηνής είναι πολύ έντονα και δεν νομίζω ότι μπορούν να εκφραστούν ακριβώς με λέξεις, πάντως η συγκίνηση είναι σίγουρα κάτι το οποίο με κυριεύει αρκετές φορές όταν νιώθω ότι συνδέομαι με αυτό που ακούω ή παίζω».
-Η μουσική είναι παγκόσμια γλώσσα. Ποια είναι, κατά τη γνώμη σου, η δύναμή της σε έναν κόσμο με τόσες διαφορές;
«Η μουσική είναι όντως μια παγκόσμια γλώσσα. Μια μεγάλη της δύναμη ως ‘ γλώσσα ‘- μέσο επικοινωνίας είναι ότι μπορεί να φέρει πιο κοντά και να συνδέσει ανθρώπους από μακρινές χώρες και ηπείρους με διαφορετικές παραδόσεις και διαφορετικά βιώματα. Επειδή έχω παίξει πολλές φορές στο εξωτερικό μου έχει τύχει να συνανατραφω με εντελώς διαφορετικούς ανθρώπους από διάφορες ηλικίες και τελικά να καταφέρω να επικοινωνήσω μαζί τους μέσω της κοινής μας αγάπης για την μουσική».
-Πώς αλλάζει ο ρόλος του κοντραμπάσου σε διαφορετικά μουσικά είδη (κλασική, τζαζ, σύγχρονη μουσική κ.λπ.);
«Ο ρόλος του κοντραμπάσου συνήθως στις περισσότερες μουσικές είναι παρόμοιος και είναι κυρίως συνοδευτικός όμως δεν παύει να είναι και ‘εύπλαστος’ κάτι το οποίο κυρίως σε αυτοσχεδιαστικές μουσικές μπορεί να τον κάνει να αλλάξει μορφή ανάλογα και με την προσωπικότητα του κάθε εκτελεστή».
-Τι πιστεύεις ότι χρειάζεται να έχει κάποιος για να ακολουθήσει μια επαγγελματική πορεία στη μουσική σήμερα;
«Το επίπεδο των μουσικών σήμερα είναι πολύ υψηλό και αυτό παρατηρείται τα τελευταία χρόνια έντονα και στην χώρα μας. Παρόλα αυτά πέρα από την άρτια κατάρτιση που πολλές απαιτείται, ικανότητες όπως επαγγελματισμός, δημιουργικότητα, προσαρμοστικότητα και επικοινωνία με την ομάδα είναι σίγουρα σημαντικές».
-Μπορεί η μουσική να λειτουργήσει ως «καταφύγιο» ή θεραπεία σε δύσκολες εποχές; Εχεις ζήσει κάτι αντίστοιχο προσωπικά;
«Φυσικά και η μουσική μπορεί να έχει και θεραπευτικό χαρακτήρα. Άλλωστε υπάρχει και ο κλάδος της μουσικοθεραπειας. Εκτός όμως από αυτό η μουσική πολλές φορές μπορεί να λειτουργήσει και σαν καταφύγιο σε δύσκολες στιγμές αλλά και σε δύσκολες εποχές, και αυτό το αποδεικνύει άψογα και η αντοχή της σε περιόδους πολέμου για παράδειγμα. Όσο αντιφατικό κι αν ακούγεται αυτό έχουν δημιουργηθεί διαχρονικά αριστουργήματα σε τέτοιες περιόδους και σε αυτό φαίνεται η ανάγκη που έχει ο άνθρωπος για την τέχνη και πόσο αυτή τελικά βρίσκεται στην φύση του.
Προσωπικά ανατρέχω συνεχώς στην μουσική στις δύσκολες στιγμές μου διότι είτε με βοηθάει να εκφράσω και να βιώσω εντονότερα τα συναισθήματα μου, είτε πειδή μπορεί να λειτουργήσει ως ένας τρόπος διαφυγής».
-Έχεις κάποιο μουσικό έργο ή κομμάτι που αισθάνεσαι ότι σε καθόρισε ως καλλιτέχνη;
Δεν έχω κάποιο μουσικό έργο ή κομμάτι που αισθάνομαι ότι με έχει καθορίσει πιστεύω όμως ότι μια στιγμή που με έχει και επηρεάσει είναι η συναυλία των Deep Purple στο θέατρο Γης στην Θεσσαλονίκη, την οποία παρακολούθησα στην ηλικία των 11 ετών και είναι από τις δυνατότερες μνήμες που έχω από την παιδικά μου χρόνια. Μια συναυλία που με ταρακούνησε κυριολεκτικά και μεταφορικά.
-Ποια πιστεύεις ότι είναι η θέση της μουσικής στην παιδική ηλικία και στην εκπαίδευση;
«Η σημασία της μουσικής για τον άνθρωπο είναι πολύ σημαντική και συνεπώς πρέπει να έχει βασική θέση στην εκπαίδευση και στην καθημερινότητα των νέων. Ειδικά για τα παιδιά ή μουσική μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα εξαιρετικό παιχνίδι και να συμβάλει στην ανάπτυξη της δημιουργίας και στην καλλιέργεια της φαντασίας τους. Σημαντικότερο όμως είναι ότι μέσω της μουσικής το παιδί μαθαίνει να κοινωνικοποιείται, να λειτουργεί μέσα σε μια ομάδα (μουσικό σύνολο),να πειθαρχεί και τελικά να ωριμάσει ,να καλλιεργηθεί και να οξύνει την σκέψη και την μνήμη του».
Who is Who
Ο Κωνσταντίνος Μάνος είναι αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου στην κατεύθυνση εκτέλεσης Τζαζ στο Κοντραμπάσο από το 2011, καθώς και κάτοχος Μεταπτυχιακού Τίτλου, από το 2016, στην ίδια ειδίκευση, εκτέλεση Τζαζ στο Κοντραμπάσο, και θέμα διπλωματικής εργασίας “Το κοντραμπάσο σόλο” .
Στην ελληνική μουσική σκηνή της τζαζ διαθέτει ήδη πολυετή επαγγελματική εμπειρία υψηλού επιπέδου, ευάριθμο δισκογραφικό έργο και συνεργασίες με διεθνώς καταξιωμένους Έλληνες, Αμερικανούς, Ευρωπαίους και Ισραηλινούς καλλιτέχνες. Το 2010 εκπροσώπησε το Ιόνιο Πανεπιστήμιο στο Jazz Meeting της Διεθνούς Ένωσης Σχολών της Τζαζ (IASJ) στη Βασιλική Ακαδημία της Χάγης. Το 2015 κατέκτησε τη 2η θέση του Διαγωνισμού New York Jazz Competition ως μέλος του συνόλου Next Step Quartet. Το 2018 παρουσίασε 9 συνθέσεις του με τον προσωπικό του δίσκο After the Storm και τη συνεργασία των Σταύρου Λάντσια και David Lynch.
Οι εμφανίσεις του στην Ελλάδα περιλαμβάνουν το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Athens Technopolis Jazz Festival, Corfu Jazz World, Tinos Jazz Festival, Syros Jazz Festival και Zante Jazz Festival.
Έχει διδάξει κοντραμπάσο τζαζ, μουσικά σύνολα και αυτοσχεδιασμό τζαζ στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, καθώς και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και σε Ωδεία.
Ως κλασικός κοντραμπασίστας είναι κάτοχος Διπλώματος κοντραμπάσου με καθηγητή τον Αναστάσιο Κάζαγλη απο το 2016, ενώ από το 2020 είναι κοντραμπασίστας της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης.
Photos by George Frangiskos