Η Νέα Δημοκρατία προτείνει να διερευνηθεί εάν ο πρώην υπουργός διέπραξε το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος σε βαθμό πλημελλήματος – Τα βασικά σημεία του σκεπτικού της πρότασης
Η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε την πρόταση της στη Βουλή για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής, με αντικείμενο τη διερεύνηση ενδεχόμενων ευθυνών του πρώην Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή για την υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών.
Η κυβερνητική πλειοψηφία αποσυνδέει πλήρως την ευθύνη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων από τον πρώην υπουργό, Κώστα Καραμανλή επισημαίνοντας ότι η αρμοδιότητα αυτή ανήκει θεσμικά στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Η πρόταση επικεντρώνεται αποκλειστικά στη διαχείριση αιτημάτων για οικονομική ενίσχυση του ΟΣΕ και στο ζήτημα της διοικητικής εποπτείας του οργανισμού από την πλευρά του πρώην υπουργού.
Συγκεκριμένα, η ΝΔ προτείνει τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος για τη διερεύνηση τυχόν τέλεσης από τον Κ. Καραμανλή της πράξης παράβασης καθήκοντος (κατά το διάστημα Σεπτέμβριο 2021 έως και Φεβρουάριο 2023) αναφορικά με την ενδεχόμενη παράλειψη του να καθορίσει ένα επαρκές πλαίσιο χρηματοδότησης για τον τομέα των σιδηροδρόμων, χάριν και της στελέχωσης της εταιρείας ΟΣΕ ΑΕ με επαρκές προσωπικό.
Για τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζη η ΝΔ αναφέρει στην πρότασή της ότι προκύπτουν οι ευθύνες του για την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της σύμβασης 717/14. Ωστόσο, το όποιο υπουργικό του αδίκημα δεν μπορεί να ερευνηθεί λόγω παρέλευσης της αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 86 παρ. 3 Σ, όπως αυτό ίσχυε πριν την τροποποίηση του αρ. 86 Σ κατά τη συνταγματική αναθεώρηση του 2019. Οι όποιες παραλείψεις θα μπορούσαν να του αποδοθούν έχουν χρόνο τέλεσης που προηγείται της συνταγματικής αναθεώρησης και συνεπώς δεν μπορούν να τύχουν αναδρομικά εφαρμογής οι αυστηρότερες διατάξεις του νυν ισχύοντος άρθρου 86 Σ. Ήδη κατά τη θέση σε ισχύ του τελευταίου είχε επέλθει εξάλειψη του αξιοποίνου.
Οδηγός το μοντέλο Τριαντόπουλου
Αυτό επίσης που τονίζεται από πλευράς της κυβέρνησης είναι πως για πρώτη φορά η κοινοβουλευτική πλειοψηφία βάζει στη διαδικασία αυτής της κρίσης έναν διατελέσαντα υπουργό της ίδιας της κυβέρνησης.
«Οδηγός» θεωρείται το μοντέλο Τριαντόπουλου, δηλαδή η παραπομπή στον φυσικό δικαστή, ενώ σε κάθε περίπτωση υπογραμμίζεται – το έχει δηλώσει και ο Πρωθυπουργός – ότι το Δικαστικό Συμβούλιο θα αξιολογήσει την πρόταση, αν δηλαδή θα την αναβαθμίσει ή όχι.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΕΡΤNews, ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής αναμένεται να ανοίξει τα χαρτιά του με την ομιλία του στη Βουλή.
Διαβάστε ακόμη: Φως στις ενέργειες Κώστα Καραμανλή για τον ΟΣΕ ρίχνει δημοσίευμα της Καθημερινής
Τα 10 βασικά σημεία που προκύπτουν από τη δικογραφία, σύμφωνα με τη ΝΔ
Η Νέα Δημοκρατία, με βάση τη δικογραφία που διαβιβάστηκε από τον Εφέτη Ανακριτή, θεωρεί πως προκύπτουν 10 βασικά σημεία:
-Η ευθύνη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων ανήκει θεσμικά στη ΡΑΣ, όχι στο υπουργείο.
-Ο ΟΣΕ είναι Ανώνυμη Εταιρεία με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και αρμοδιότητα για την ασφάλεια της υποδομής.
-Οι διευθυντές του Υπουργείου δεν προχώρησαν στις απαιτούμενες ενέργειες(πχ εισηγήσεις) στον υπουργό για λήψη πρόσθετων μέτρων. Αντίστοιχη επισήμανση υπάρχει και στο κατηγορητήριο κατά της προέδρου της ΡΑΣ.
-Απουσία τέτοιων εισηγήσεων, δεν στοιχειοθετείται ποινική ευθύνη για τον υπουργό.
-Επιβεβλημένη η γνήσια διαφοροποίηση της πολιτικής από την ποινική ευθύνη.
-Εάν η μη υλοποίηση των συστημάτων επιπρόσθετης ασφάλειας γεννούσε για τους υπουργούς ποινικές ευθύνες, θα έπρεπε π.χ, οι Υπουργοί Υποδομών να είναι σε καθημερινή βάση ποινικά υπόλογοι για τα δυστυχήματα που γίνονται στις εθνικές οδούς που δεν έχουν ολοκληρωθεί (Πύργος – Πάτρα, ΒΟΑΚ).
– Από τη μελέτη του συνόλου της δικογραφίας και ειδικότερα των στοιχείων που διαβιβάστηκαν αμελλητί δεν προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της ελεγχόμενης περιόδου προέβη σε πράξεις επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας ως απαιτεί το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα, κατά τους ισχυρισμούς του ΠΑΣΟΚ.
– Το πιο σημαντικό: Την ημέρα κατά την οποία συνέβη το δυστύχημα οι εταιρείες ΟΣΕ ΑΕ και Hellenic Train, πληρούσαν σύμφωνα με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές το σύνολο των προϋποθέσεων ασφαλούς εκτέλεσης του δρομολογίου, κατά το οποίο επήλθε η σύγκρουση..
-Από τη στιγμή που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει μόνο διοικητικό ρόλο σε θέματα ασφαλείας, η ΝΔ προτείνει τη σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για τον Κ. Καραμανλή για να διερευνηθούν τα ζητήματα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του ΟΣΕ, που έθιξαν τα δύο διευθυντικά στελέχη του υπουργείου.
-Από τα στοιχεία της ποινικής δικογραφίας για το δυστύχημα των Τεμπών, που επισυνάφθηκε στο διαβιβαστικό έγγραφο του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας προς τη Βουλή, δεν καθίσταται σαφές σε ποιες ενέργειες προέβη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής για την αντιμετώπιση των δυο ζητημάτων που είχαν εγερθεί σε αυτά, δηλαδή της πρόσθετης χρηματοδότησης της εταιρείας ΟΣΕ ΑΕ χάριν και της άμεσης στελέχωσής της. Για αυτό προτείνεται περαιτέρω διερεύνηση, αν και στη δικογραφία δεν υπάρχουν περαιτέρω στοιχεία ώστε να εξαχθεί ασφαλές συμπέρασμα ως προς τις ενέργειες αυτές.